torsdag 9 juni 2011

Sommarmat

Det är sommar ute nu. Igår visade termomerern +30 grader och idag ca +25. Man blir ju inte direkt supersugen på att stå inne och laga mat i denna värme. Man vill ju att det ska vara lätt och enkelt. Idag gjorde jag i alla fall en enkel paj med västerbottensost och färskpotatis och till serverade jag varmrökt röding och romsås. Kunde bara inte vara godare tror jag!
Potatispaj med VB-ost 4-6 port

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100g smör
ca 2 msk vatten
Fyllning:
4-6 stora kokta färspotatisar
1 påse riven vb-ost
2 ägg
1 dl grädde
färsk gräslök
färsk timjan
salt, vitpeppar
Blanda allt till pajdegen och tryck ut i en form. förgrädda i 200 grader i ca 10 min. Dela potatisarna i mindre bitar och varva i pajskalet med osten. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor.Häll blandningen över potatisen och grädda i ca 20 min eller tills äggstanningen stelnat och ytan fått lite färg. 
Serverade pajen till varmrökt röding, romsås och en god sallad med fetaost, oliver och vattenmelon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar