fredag 23 december 2011

Gingravad lax

Det här var första gången jag provade att grava lax själv. Men definitivt inte sista! Det är ju jätteenkelt och blir såååå otroligt mycket godare än den man köper på affären. Det är receptet hittade jag i tidningen "Mitt kök" och den gravas med bl.a gin. Till den gjorde jag en gravlaxssås eller hovmästarsås som det också kallas. Supergott och helt perfekt till julbordet!!!
Gingravad lax

500 g lax
1½ msk salt
½ dl strösocker
1 tsk grovstött vitpeppar
2 msk gin
½ dl finhackad dill

Tänk på att laxen ska ha varit fryst i minst 3 dygn innan man ska grava. Laxbiten ska också ha tinat helt. Lägg laxen i en fryspåse och strö salt och socker på köttsidan. Häll på gin och gnid in det lätt. Strö på vitpeppar och dill. Knyt igen påsen och lägg den i en liten form. Låt laxen ligga framme i ca 20 min så att gravningen kommer igång. Ställ sedan in den i kylen och låt den ligga i 2 dygn. Vänd påsen några gånger under tiden. Ta upp laxen ur påsen och torka av den. Skiva upp tunt. 
Gravlaxsås

2 msk senap (vanlig)
1 msk dijonsenap
1 krm salt
1 msk socker
1 msk vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
1-2 msk kallt vatten
3 msk hackad dill
1-3 msk creme fraiche

Blanda båda senapssorterna, vinäger, socker och salt i en skål. Häll oljan sakta droppande ner i skålen under ständig vispning. Tillsätt dill och vatten. Rör sist ner creme fraiche, börja med lite och tillsätt mer efter smak.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar