lördag 17 december 2011

Mjuk pepparkaka

Istället för tårta på min födelsedag hade jag bakat denna goda mjuka pepparkaka med lingon. Till den serverade jag lättvispad grädde med lite lingonsylt i. Det blev sååå gott, nån tårta saknade jag definitivt inte!
Mjuk pepparkaka

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
2 msk pepparkakskryddor
1 dl filmjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
½ dl lingonsylt

Vispa ägg, strösocker och vanilj riktigt poröst. Smält smöret och tillsätt pepparkakskryddorna. Rör ner smör och filmjölk i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke och vänd sedan ner det i äggsmeten. Vänd sist ner lingonsylten. Grädda kakan i en smord och bröad form, mitt i ugnen i 175 grader i ca 25-30 min.
Lingonsylten gör kakan extra saftig och god.
Lättvispad grädde med lingonsylt i blev riktigt gott!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar