tisdag 17 april 2012

Goda scones

Host och krax....var till läkaren igår igen och denna gång misstänkte han att jag hade krupp. Har fått kortisontabletter som jag ska äta i 6 dagar, så nu håller jag tummarna att det ska hjälpa. Är fortfarande helt utan röst...:(
Här kommer i alla fall ett mycket bra recept på goda scones. Receptet är från Leilas bok "A piece of cake". Missa inte råsockret på toppen, det är det som gör dem extra goda!
Leilas scones  6-8 st

7½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

Pensling:
1 uppvispat ägg
råsocker
ev mandelspån
 
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.Tärna smöret, tillsätt och nyp ihop det med mjölblandningen. Vispa ihop ägg och mjölk och tillsätt. Blanda ihop allt till en fast deg. Forma degen till en längd och platta ut den lite på mjölat bord. Skär trekanter och placera de på bakpappersklädd plåt. Pensla de med uppvispat ägg och strö på råsocker och ev mandelspån. Grädda i 250 grader mitt i ugnen i ca 10 min. 
Härligt nybakta scones med lite krispig yta....
Servera de nygräddade och varma med smör och ost och gärna en kopp gott te. Mums!

2 kommentarer:

  1. Ser smarrigt ut =) Härligt blogg du har!
    kramkram i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar! Kram till dig med :)

      Radera