onsdag 25 april 2012

Jordgubbskräm

Igår var jag återigen till läkaren eftersom jag nu varit sjuk i drygt 3 veckor och är helt utan röst. Denna gång sa hon att jag har väldigt inflammerade och skadade stämband. Jag blev beordrad att vara helt tyst i minst 1 vecka kanske upp till 3 veckor om jag nånsin ska återfå rösten. Inte för att jag kan prata men viska har jag ju kunnat i alla fall. Känns verkligen jättejobbigt. Som lite plåster på såren fick jag en penicillinkur på 10 dagar, men det skulle förmodligen inte hjälpa. Kokade i alla fall en jordgubbskräm som lite tröst :(
 Jordgubbskräm  4 port

500 g rensade färska jordgubbar
4 dl vatten
1 dl socker
3 msk potatismjöl + vatten

Dela jordgubbarna och lägg ner i en kastrull. Tillsätt vatten och koka upp. Koka tills bären mosar sig. Vispa ner socker och låt det lösa sig. Blanda potatismjöl med lite vatten och rör ner det. Ta kastrullen från plattan när första bubblan syns. Kyl krämen och servera den kall med mjölk.

Om man vill ha krämen helt slät mixar man den med stavmixer innan redningen tillsätts.

Denna kräm ska ju allra helst göras på svenska solmogna jordgubbar för att den ska smaka som bäst. Här blev det ju med importerade jordgubbar, men de var faktiskt ganska goda och krämen blev riktigt god och lite sommar smakade den faktiskt!

2 kommentarer:

  1. Gud så gott med hemkokad kräm! Tack så mycket för din fina kommentar Therese! Måste säga samma sak till dig att du har en väldigt fin inspirerande blogg! Vilket skit du har åkt på :( sjuk i tre veckor kan inte vara roligt!! Hoppas du återfår rösten och mår bättre snart!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. tack för receptet på jordgubbskrämen. den står på spisen o svalnar av lite nu. kanon, Enkelt o smidigt.
    Tack tack
    // cecilia

    SvaraRadera