måndag 12 november 2012

Förrättspaj med parmesan och parma

Måndag och solen skiner faktiskt lite! Det trodde jag aldrig efter att ha legat och lyssnat på spöregnet hela natten. Väntar just nu på att Lars ska vakna då han jobbade i natt och sen ska vi ut och göra lite ärenden. Måste ju passa på då han är hemma en vardag!

Igår firade vi pappa på fars-dag ♥ Trerätters-middag bjöd jag på som blev väldigt uppskattat. Jag tänkte börja och visa er förrätten som jag gjorde, nämligen dessa små ostpajer. Riktigt goda!

Små parmesanostpajer till förrätt  4 st

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
75 g smör
ev lite vatten

Fyllning:
ca 2 dl riven parmesanost från bit
1 ägg+1 äggula
1 dl grädde
ca ½ tsk salt
svartpeppar

Garnering:
ruccolasallad
4 skivor parmaskinka
balsamico-sirap

Blanda mjöl och smör till degen. Tillsätt ev lite vatten så degen tar ihop. Tryck ut i små portionsformar och ställ i kyl i minst 30 min. Nagga botten och förgrädda i 200 grader i ca 7 min. Grovriv osten och fyll formarna, strö över lite svartpeppar. Vispa lätt ihop ägg, grädde och salt och häll försiktigt blandningen över formarna. Ta hjälp av en gaffel att peta med så smeten inte rinner över. Grädda i 200 grader i ca 15 min eller tills pajerna fått fin färg och äggstanningen stannat. Lossa formarna om de är med löstagbar botten och garnera med lite ruccolasallad, en skiva god parmaskinka och ringla över lite balsamicosirap. Servera direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar