söndag 19 oktober 2014

Sallad med gulbetor

Till middagen igår gjorde jag också en sallad med gulbetor. Det var faktiskt första gången jag testade gulbetor. Älskar verkligen rödbetor och dessa var också supergoda, kanske lite mildare i smaken. Salladen  blev i alla fall otroligt god och passar som tillbehör till de flesta rätter. Jag hade lite frysrensning och hittade lite pommes som jag också serverade till maten, men egentligen hade gott och väl räckt med den här salladen. Jag har inte skrivit några mått, men man kan tänka ca 1 gulbeta/person. 

Sallad med gulbetor

gulbetor
isbergssallad eller färsk spenat/mangold/ruccola el blandat
olivolja
flytande honung
flingsalt
fetaost
pinjenötter el solroskärnor

Koka gulbetorna i lättsaltat vatten tills dom mjuknat men inte för mycket. Dom ska fortfarande ha lite tuggmotstånd. Skala och klyfta betorna. Strimla isbergssallad och lägg ut på ett stort fat. Finast blir det om man blandar med nån mer sorts sallad. Lägg klyftorna ovanpå som helst ska vara lite ljumna. Ringla över lite olivolja och flytande honung. Strö över lite flingsalt och fetaost. Rosta pinjenötter i en torr stekpanna så dom blir lite ljusbruna, men passa noga så dom inte bränns. Strö över nötterna och servera direkt. Vill man kan man byta ut nötterna mot solroskärnor. 
Salladen blev mycket god till köttet igår och jag kan tänka mig att den passar lika bra även till kycklingrätter som till fiskrätter också! Den fantastiska såsen som vi serverade till köttet hittar ni recept på HÄR.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar